Ouderdom tegengaan met beweging

Dat je spieren naarmate je ouder wordt ook stijver worden is niks nieuws. Om dit tegen te gaan, is het belangrijk om in beweging te blijven. Volgens de Nederlandse Norm Gezond Bewegen (NNGB), beweegt ongeveer 40% tussen de 55 en 64 jarige te weinig. Van 56 tot 74 is dat 44% en van de 75+ 54%.

Het te weinig bewegen kan te maken met verschillende factoren. Ouderen ondernemen vaak minder. Maar dit kan ook komen doordat ze steeds eenzamer zijn. Als ze niemand hebben om samen mee op stap te gaan, zie ze het nut er niet van om te bewegen. Maar misschien is het ook wel een zekere vorm van angst. Als ze bang zijn om te vallen, blijven ze liever zitten. Dit maakt het uiteindelijk dus alleen maar erger.

Wat zijn de voordelen van blijven bewegen?

Ten eerste houdt bewegen je gezond en vitaal. Zo worden risico’s op chronische aandoeningen sterk verminderd en heeft het een positief effect op een hoge bloeddruk. Uiteraard is beweging ook goed om obesitas of overgewicht tegen te gaan. En dat is weer goed tegen cholesterol en een hoge bloedsuikerspiegel. Verder kan botontkalking optreden en vermindert de spierkracht. Dit kan grote gevolgen hebben voor de mobiliteit, balans en coördinatie. Te weinig bewegen is vaak ook de grootste oorzaak bij vallen van ouderen. Het kan ook voorkomen dan ouderen last hebben van gewrichtspijn en daardoor liever niet bewegen. Maar júist door te bewegen maken je gewrichten meer smeermiddel aan, waardoor alles soepeler blijft en de pijn zal verminderen of zelfs verdwijnen.
Niet alleen fysiek, maar ook voor mentaal is beweging belangrijk. Ook je brein blijft hierdoor in beweging. Het geeft een betere doorbloeding, maar door het verouderingsproces van het geheugen langer weg blijft.

De rollen omdraaien

Mensen denken misschien dat je minder beweegt omdat je ouder wordt, maar je wordt juist eerder ouder, omdat je minder beweegt. Het is belangrijk dat deze denkwijze dus wordt omgedraaid en het nut van bewegen wordt ingezien. Niet bewegen zorgt voor:
– Afname van de spiermassa
– Afnemen van de botdichtheid
– Afnemen van de lenigheid
– Afnemen van de conditie
Door te bewegen worden deze verouderingsprocessen vertraagd.

Niet meer te helpen

Ouderen die last hebben met bewegen zijn tegenwoordig snel geneigd om bijvoorbeeld een traplift in huis te nemen. Dit komt ook omdat ze denken dat ze toch niet meer beter worden. Dit is echter een verkeerde instelling. Natuurlijk zeggen we niet dat thuishulpmiddelen overbodig zijn! Maar wees bewust van wat je nog wel en niet kan en probeer af en toe je grens op te zoeken. Beweging hoeft ook niet te betekenen dat je gelijk een marathon gaan lopen. Maar met kleine oefeningen en af en toe een blokje om, kom je al een heel eind!




Comments are Closed