High Intensity Interval Training (HIIT)

Ooit wel eens van gehoord? Niet veel mensen weten wat hiit is en dat is ook niet zo gek. Deze training wordt hedendaags gebruikt om binnen een korte tijd van ong. 10 a 20 min, alles uit uw lichaam te krijgen. Het is een hele intensieve korte training die bedoeld is om uw prestaties te verbeteren.

Waarom is dit goed?

de training is vergelijkbaar met de tijd dat mensen nog moesten jagen voor hun eten. In die paar minuten dat ze alles moesten geven om hun prooi te vangen gebruikten ze alles wat ze in zich hadden. In die tijd stonden ze niet doelloos te bewegen om gezond te blijven. Het is zelfs bewezen dat 4 x per week 45 minuten hardlopen minder effectief is dan 1 a 2 keer per week een High Intensity Interval Training (HIIT) te doen.

Wat nog meer?

Een High Intensity Interval Training (HIIT) hoef je dus niet elke dag te doen. 1 keer per week is al voldoende. Sterker nog, het wordt afgeraden dit meerdere keren per week te doen. Het is juist heel erg belangrijk dat je lichaam rust krijgt na deze training. De spieren die je tijdens deze training gebruikt moeten voldoende rusten zodat u het later weer kan doen.
Wel kunt u hiernaast nog cardio trainingen blijven doen zoals: hardlopen, spinning en fietsen. Hier kunt u natuurlijk zelf voor kiezen. Zo houdt u de spieren soepel en belast u ze niet verder. Wanneer u een cardio training gaat doen, doe dit dan ook niet te intensief. Anders kunnen uw spieren die nog rusten van High Intensity Interval Training (HIIT) niet voldoende rusten.

Zelf een High Intensity Interval Training (HIIT) doen?
Op de website www.super-mama.nl laten ze u zien hoe zo’n training werkt. Daarnaast hebben ze ook nog verschillende programma’s die u kunt volgen.




Comments are Closed