SLAAP EN SLAAPSTOORNISSEN

SLAAP EN SLAAPSTOORNISSEN

Iedereen weet wat slaap is en wat het betekent als je slaap tekort komt. Slaapstoornissen komen erg vaak voor, veel meer dan ook U denkt!

Er zijn in de natuur twee belangrijke ” biologische ritmen “:

1. Wisseling van de jaargetijden.
2. Dag – nacht ritme.

Verder wordt de slaap ingedeeld in een aantal stadia:

Stadium 1. Doezeligheid (dichtvallende ogen).
Stadium 2. Inslapen.
Stadium 3. Slaap (vrijwel geen oog- en spier- activiteit).
Stadium 4. Diepe slaap. Dit stadium, waarin noch oog noch spieractiviteit is, wordt vaak samen met stadium 3 tot de diepe slaap gerekend (20% van de totale slaap).
Stadium 5. REM slaap (20% van de slaaptijd). Een bijzonder stadium, waarbij de hersenen ” wakker ” zijn.

De slaapbehoefte is o.a. afhankelijk van de leeftijd. Pasgeborenen slapen het grootste deel van de dag, terwijl kinderen in de schoolleeftijd ongeveer 10 uur aaneengesloten slapen en de rest van de dag wakker zijn. Bij oudere mensen is de behoefte zeer verschillend en houdt men vaak een gemiddelde aan van 8 uur.

Factoren die de slaap kunnen beinvloeden, zijn:

1. De hoeveelheid licht.
2. Prikkels (lawaai) uit de omgeving.
3. Gewoontevorming, erg belangrijk.
4.
Een 60 – jarige persoon heeft gemiddeld 20 jaar! geslapen.




Comments are Closed